lauantai 13. joulukuuta 2014

Tilaustyö

Olen tällä hetkellä työkokeilussa vanhainkodissa ja olen pystynyt hyödyntämään kuvataiteellista osaamistani siellä todella paljon. Viimeaikoina olen saanut henkilökunnalta useita pyyntöjä piirtää kasvokuvia ja myös eräs vanhus kysyi voisinko tehdä hänestä muotokuvan. Hinnaksi olen ilmoittanut 5e tai omantunnon mukaan. 

Harjoittelen tällä hetkellä kasvopiirroksia joka tapauksessa, joten nämä kuvat menevät hyvin sen piikkiin. Lisäksi tilaustöiden tekeminen motivoi moninkertaisesti enemmän kuin omatoiminen harjoittelu. En siis tee näitä rahasta, vaan kerätäkseni kokemusta. Toinen tai kenties se tärkein syy miksi näitä teen on ihan oikeasti se, että saan ilahduttaa muita. Mikä on sen hienompaa kuin nähdä aito hymy ja ilo silloin, kun ihmiset katsovat piirtämiäni kuvia ensimmäistä kertaa? Siinä hetkessä tiedän, että olen tehnyt jotain oikein.

Monet ovat sanoneet, että minun pitäisi nostaa hintoja reippaasti, sillä heidän mielestään minua käytetään hyväksi. Joillekin tuntuu olevan vaikeaa uskoa, että minulle palkaksi kelpaa lähestulkoon yksinomaan hyvä mieli. En koe ollenkaan tulleeni hyväksikäytetyksi. Jos piirrospyyntojä alkaa tulla vielä paljon lisää, on minun kuitenkin nostettava hintoja, koska näiden kuvien piirtäminen vie useita tunteja ajastani.

Tässä on siis se vanhuksesta tehty kuva. Hän oli itse erittäin tyytyväinen kuvaan ja muista kommenteista päätellen uskon piirroksen olleen onnistunut. Olin alunperin ajatellut tehdä tämän hänen ilokseen ilman mitään korvausta, mutta hän koki tarpeelliseksi ostaa minulle ruusuja ja maksaa vielä 10e - ei oikeasti olisi tarvinnut :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti