tiistai 25. elokuuta 2015

3D-marjat

Piirtelin tällaisen eilen illalla omaksi huvikseni. Tänä kesänä on marjoja poimittu taas niin kuin yleensä joka vuosi, joten ihan ajankohtainen piirros tämä on. Viikonloppuna poimin pari ämpärillistä vähän kaiken näköistä ja muun muassa punaviinimarjoja. Marjojen poiminta on jotenkin niin rentoa ja kivaa touhua, että melkein harmittaa, että ne alkavat loppua. Tietysti hyttysparvessa ei ole kiva seistä.

3D taide on jotain niin hienoa, että oikein ärsyttää se, että en vielä osaa tehdä sellaisia asioita kuin haluaisin. Sellaiset katumaalaukset, joissa tietystä kulmasta näyttää, kuin maa olisi vajonnut kymmeniä metrejä, ansaitsevat kerta toisensa jälkeen ihailuni. Se että osataan piirroksen kautta huijata ihmisaivojen kaavamaista tottumusta luokitella ympäröivä maailma ymmärrettäväksi, on vain yksinkertaisesti nerokasta. Ja vaikka aivoille on jo osoitettu illuusion virheellisyys, kolmiulotteinen vaikutelma säilyttää uskottavuutensa.

Isommat ja vaativammat työt ovat toistaiseksi vielä minun ulottumattomissani, koska en ole harjoitellut tarpeeksi. Minulle tuottaa hankaluuksia sellaisen menetelmän ymmärtäminen. Kehitän itseäni pienempien töiden kautta.

Tämä onnistui ihan kiitettävän hyvin, vaikka perspektiivi onkin pikkuisen pielessä ja varjot eivät osu yksiin. Merkittävä virhe on myös se, että en osaa piirtää valokuvatarkasti. Tämä on todella pieni kuva, joten ihan minimaalisia yksityiskohtia on hankala saada onnistumaan ilman pettämätöntä taituruutta. Tulin hyvälle mielelle tästä työstä ja se taitaa olla kuitenkin se tärkein juttu.


2 kommenttia:

  1. Sun blogi on yksi mun lemppareista, koska mua koskettaa syvästi aihe nimeltään taide. Vissiin yritit hakea samaiseen kouluun, josta oon itsekkin haaveillut? :) taide-akatemia.
    Tällä hetkellä mulla on valokuvauksen opinnot kesken, mut sit on hyvä suunnitella myös vähän tulevaan. :D

    Oot kyllä todella lahjakas ja pidän siitä miten teet kaikkes kehittääksesi omia taitoja ja päästä eteenpäin. Tykkään siitä asenteesta!

    Noi marjat on huiketa! :)
    Jatka samaan malliin.

    -Iina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosi kiva kuulla, että oot tykänny mun blogista! :) Muakin taide koskettaa todella paljon, koska olen hyvin herkkä ihminen. Oon hakenu kahtena vuonna Kankaanpään taidekouluun, koska sinne se sisään pääseminen piti olla jotenkin helpompaa.. ei ollut enkä päässyt :D Suuntaan katseet muihin kouluihin ensi haussa, ehkä sinne taideakatemiaan. Kiitos sulle kauniista sanoista! Ja sulla on itselläsikin erittäin kiva blogi! :)

      Poista